Розробка фірмового стилю
Айдентіка, корпоративний стиль, система фірмової ідентифікації, корпоративна ідентифікація, corporate ID, identity, brand ID — все це фірмовий стиль.
Фірмовий стиль західні рекламісти визначають словами corporate ID, identity, brand ID, тобто пізнавальний знак, відмінність, особливість, ідентифікація.
Бачите різницю в сенсах? Стиль — це, мов би, «зробіть мені красиво», identity — «відмінний від інших».
В цій смисловій різниці і криється проблема зі створенням фірмового стилю, оскільки від «стилю» чекають зовсім іншого. Слово «стиль» вводить в оману, відволікаючи від маркетингу до «чистого мистецтва»: графічному дизайну і засобам художнього вираження.
Створення фірмового стилю дизайнерами частенько відбувається виходячи з особистих смаків власника бізнесу або естетичних концепцій творчих людей. Тим часом, фірмовий стиль — публічний продукт, і його варто приміряти до досліджень аудиторії, можливо, навіть тестувати, як рекламну продукцію.
Знайти унікальні межі в рамках заданого маркетологами діапазону переваг цільової аудиторії ― ось реальне завдання «фірмових стилістів».
Створення фірмового стилю (айдентіки, корпоративної ідентифікації та ін.) — перший крок бізнесу до суспільного визнання і повноцінного брендінгу, візуалізоване віддзеркалення суті бренду, стратегії його позиціювання ― «відмінний від інших».
Створення фірмового стилю. Як це працює?
Фірмовий стиль:
- ідентифікує компанію серед інших учасників ринку та конкурентів;
- формує позитивний імідж компанії;
- допомагає знайти споживача, формує його позитивне відношення до компанії та продукції;
- вказує суспільству на стабільність, довготривалість роботи компанії;
- підвищує лояльність співробітників компанії, формує нове мислення, несе корпоративну культуру, дух і філософію;
- скорочує витрати на рекламу і PR, сприяє будуванню сильного бренду.
Створення фірмового стилю. Для кого?
За логікою, фірмовий стиль повинен відповідати не смакам підприємців (хоча влаштовувати їх естетично — безумовно), а цільової аудиторії, як і будь-який інший маркетинговий інструмент.
Сила — у єдності!
Створення фірмового стилю — не просто розробка відмітних візуальних характеристик компанії, а ціла система координат для подальшого розвитку іміджу і комунікацій, а саме:
- внутрішня ідентифікація ― логотип, шрифти, корпоративні кольори;
- представницькі елементи — корпоративні й персональні візитки;
- ділова документація — шаблони документації, прайс-листи;
- рекламні елементи — макети друкарської та іншої реклами;
- сувенірна продукція ― дизайн фірмових сувенірів — ручок, запальничок, календарів тощо;
- елементи корпоративної культури ― фірмовий одяг співробітників;
- презентаційні елементи — дизайн буклетів, презентаційних дисків;
- навігаційні елементи — покажчики і таблички на дверях;
- елементи зовнішньої ідентифікації — вивіски і оформлення транспорту;
- візуальна комунікація — упаковка (для виробничих компаній) і стандарти оформлення приміщень (для торгівельних фірм), керівництво по використанню фірмових елементів в дизайні приміщень або місць продажів;
- кодекс корпоративної етики — правила поведінки співробітників, орієнтири для фірмової діяльності.
Створення фірмового стилю. Складові успіху
Перше: як можна частіше транслювати елементи фірмового стилю в навколишній світ.
Друге: не вносити жодних змін до фірмового стилю необмежено довгий час.
Закочуємо рукава
Створення фірмового стилю, corporate identity і brand identity ― це:
- проведення досліджень для обгрунтування концепції identity, у тому числі аналіз цілей, особливостей і умов діяльності клієнта, характеристик товарів і послуг, їх позиціювання на ринку, конкурентного середовища, засобів і технології формування фірмового стилю;
- формування концепції identity;
- розробка найменування (неймінг);
- вибір фірмових кольорів і шрифтів;
- розробка логотипу;
- розробка основних елементів фірмового стилю компанії (візитних карток, фірмових бланків, конвертів, сувенірів), товару (етикетки, упаковки);
- створення корпоративного або промо-сайту;
- дизайн виставкових стендів і місць продажів;
- підготовка керівництва (Brand book) з описом графічних стандартів corporate identity і brand identity та правил їх використання;
- розробка рекомендацій щодо використання елементів фірмового стилю, у тому числі в цілях формування високої внутрішньої корпоративної культури.
Створення фірмового стилю. Кому довіритися?
Кон'юнктура ринку дизайнерських послуг така, що фірмовий стиль — основний комерційний продукт і лише дуже ледачий не пропонує своїх послуг.
Перш за все, слід виключити з розгляду всі фірми, націлені на виробництво — це друкарні, майстерні по виготовленню зовнішньої реклами та фірми, що спеціалізуються на виробництві сувенірної продукції.
Потім, як непрофільних фахівців, потрібно відкинути всі медійні рекламні агентства (що займаються розміщенням реклами в ЗМІ), студії веб-дизайну, PR-агентства, BTL-агентства, студії відеомонтажу, архітектурні бюро і рекламні агентства повного циклу (які часто декларують, що уміють робити все). Виконавці, що залишилися — це дизайн-студії, креативні рекламні агентства і окремі дизайнери вільного польоту.
Створення фірмового стилю. Як не обманутися?
Ознаки професіоналізму потенційного виконавця можна з'ясувати для себе в наступному:
- створення фірмового стилю — один з основних напрямів діяльності виконавця;
- виконавець має в своєму портфоліо декілька десятків розроблених проектів фірмового стилю;
- клієнтами виконавця є реальні організації (причому назви хоч би деяких з них мають бути загальновідомі);
- помірно висока заявлена вартість робіт;
- виконавець не обіцяє розробити фірмовий стиль за два тижні;
- виконавець має веб-сайт, на якому можна ознайомитися з його портфоліо;
- виконавець не рекламує свої послуги за допомогою сумнівних методів, наприклад таких, як несанкціонована поштова розсилка (спам).
Створення фірмового стилю поширює єдиний стильовий візуальний підхід у всі форми комунікативної активності учасника ринку.
Фірмовий стиль упорядковує проведення рекламних і маркетингових заходів. Таким чином, створення фірмового стилю — це, в першу чергу, засіб зміцнення позицій бренду на ринку.
Одного разу розроблений фірмовий стиль сприяє створенню реклами «одного почерку». Фірмовий стиль підвищує оперативність, гнучкість і актуальність реклами бренду.
